Summa sidvisningar

Reklam


Lång bostadskö trots lediga lägenheter

" Lediga lägenheter i ett nyproducerat område samtidigt som flera tusen köar för en bostad. Det är en komplicerad situation på bostadsmarknaden i Norrköping.

Inom de närmaste veckorna blir två höghus med hyreslägenheter redo för inflyttning i Norrköping. Det är fastighetsägaren Magnolia som låtit uppföra husen som nu hyrs ut och förvaltas av Riksbyggen.

I det närliggande kvarteret, längs med Albrektsvägen, finns flera tommar lägenheter trots att husen stod klara för flera månader sedan.

– Det var lite trögt i starten men nu har det gått bättre att hyra ut dem, säger Mikaela Fredriksson, uhyrare hos Riksbyggen. Hyrorna i nyproduktion kan ju upplevas som höga och en del tackar nej på grund av det. Men när det gäller de nya husen på Matchgatan är intresset ganska stort och vid årsskiftet låg vi i nivå med våra egna prognoser.

Utanför ett av husen på Albrektsvägen möter NT en av de hyresgäster som flyttade in när huset stod klart i september. Det är Elin Heinonen som hyr två rum och kök på 54 kvadratmeter för 8500 kronor i månaden, inklusive fiber.

– Jag blev glad när jag fick den här lägenheten men den är alldeles för dyr så nu ska jag flytta, säger Elin Heinonen. Jag ska bo centralt i Norrköping och får en hyra runt 5000 kronor i månaden så det blir ju en enorm skillnad."
NT.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista