Summa sidvisningar

Reklam


Fastighetsskatt och ränteavdrag är i farozonen - bostadsministern vill sänka reavinstskatten

"Ser man bara till statistiken är det svårt att spåra någon bostadskris i Sverige. Trångboddheten är i stort på samma nivå som för 20–25 år sedan.
Men bostadsytorna är ojämnt fördelade
. Äldre ensamstående har i genomsnitt en bostadsyta på över 100 kvadratmeter – ungdomar och unga familjer får tränga ihop sig betydligt mer. Jag skulle vilja få ned den men det kräver en bred uppgörelse där man har en finansiering också.  
För att få ett bättre utnyttjande av de bostadsytor som ändå finns krävs, menar Peter Eriksson, förändringar av skatter och av regleringar. Men där är läget låst mellan regering och opposition, konstaterar han samtidigt.
– Det stora problemet för mig är att den förra regeringen höjde reavinstbeskattningen kraftigt. Den är det största bekymret på skatteområdet just nu, menar han.
– Jag skulle vilja få ned den men det kräver en bred uppgörelse där man har en finansiering också, tillägger han
Till vilka nivåer pratar vi om då?
– Rejält ned i varje fall. Jag tror att den var 16 procent innan borgarna tillträdde och nu är den 22 procent. Det har gjort en skillnad. En rejäl minskning vore väldigt bra, säger Peter Eriksson.
– Det skulle jag gärna vilja ha en uppgörelse med oppositionen om, tillägger han.
Bostadsministern anser att en sådan åtgärd även skulle gynna människor som ”inte har stora plånböcker”.
– För trots allt: nya bostäder blir inte billiga. Kan man effektivisera användandet av befintligt bestånd påverkar det mer möjligheterna för nyanlända och ungdomar att få en bostad, säger han.""

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista