Summa sidvisningar

Reklam


Stockholms vädjan: Vill ha färre flyktingar

"Orsaken är bostadsbrist – trots att Stockholms län förväntas bygga 16 000 bostäder i år.

– Kommunerna försöker få fram tillfälliga bostäder, modulbyggen och få fastighetsägare att hyra ut delar av sin bostad. Även om vi bygger så det knakar räcker det inte, säger Chris Heister.
Nu vädjar hon till regeringen om att ta större hänsyn till den stora bostadsbristen när man bestämmer hur många nyanlända flyktingar länet ska ta emot nästa år.

– Det är min skyldighet som landshövding att berätta för regeringen om hur det ser ut i länet. Situationen är svår. Fortfarande är det väldigt många som ska placeras i år. Därför vill jag säga till regeringen att ta hänsyn till detta. Kommunerna gör allt vad de kan, men det är svårt om vi inte löser bostadssituationen.

Ska träffa bostadsministern

Vad händer annars?

– Då kommer situationen bli praktiskt taget ohållbar med en alldeles för dålig integration. Det blir ingen bra start att lära sig svenska och komma in på arbetsmarknaden om man inte har ett bra boende.

Men så här ser det ut på många andra håll i Sverige och många andra kommuner säger samma sak?

– Jag tycker att man inte bara ska titta på län för län. Regeringen har inte tagit hänsyn till bostadssituationen när man tittar på Sverige som helhet och det tycker jag att man måste göra nu. Jag ska träffa bostadsministern i morgon för att se vad man göra för att få fram fler bostäder snabbare. Det viktigaste är att få till ett bra mottagande så att vi får en bra integration."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista