Summa sidvisningar

Reklam


Ränteavdragen är som elefanten i rummet. Alla vet att något borde göras, men ingen vill prata om det.

"Jag tror att byggandet skulle ha störst effekt. Och att man bygger på rätt ställe. Vi måste se till att storstäder och universitetsorter har ordentlig tillväxt. Jag skulle också vilja se en politisk reform som får folk att tänka mer långsiktigt på sin boendekostnad. En bred politisk bostadsöverenskommelse som står sig över flera val, säger Annika Creutzer och får medhåll av Elisabeth Österman.– Mitt raka besked till politikerna är: Kom överens över partigränserna så att vi får stabilitet och något hållbart framåt.En del i en sådan bostadspolitisk överenskommelse skulle enligt Annika Creutzer kunna vara avdragsrätt för unga som bosparar. Ett annat alternativ, enligt Elisabeth Österman, är slopad reavinst på bostad som du bor längre i än 1 år likt det som Norge har.För köksbordskalkylen bör hushållen ta höjd för någon form av politisk reform och Tomas Pousette tror också att vi ganska snart efter valet kommer att få se någon ny giv från Finansinspektionen.– Jag tror inte att man behöver vara orolig för några nya stora förändringar i höst. Men Finansinspektionen kan komma att ändra regler för bolånetaket och sätta större press på amortering.Kommer fastighetsskatten tillbaka?– Inget parti har pratat om att återinföra fastighetsskatten. Socialdemokraterna har förlorat två riksdagsval på skatten. Det gör de inte om. Man ska alltid vara vaksam i en valrörelse. Det som ingen vågar prata om kan hända efter valet, säger Elisabeth Österman."
SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista