Summa sidvisningar

Reklam


Inför valet 2014: Statlig säljoption på bostäder?

Då jag planerar att lägga ner (sluta skriva) på denna blogg efter valet 2014 tänkte jag köra lite favoriter i repris. Saker jag hittat genom åren som jag tyckt varit bra. Insamling av bostadsannonser kommer fortsätta då det är helt automatiserat och verkar stabilt.

Nedan är en repris av inlägg daterat augusti 2012:

Jag har tidigare skrivit om professorn/eknomen/civilingenjören/kommunisten Hans Lind och hur hans idéer i en debattartikel på DN-debatt 2011 i princip svaldes med hull och hår av Alliansen som åtgärdspaket mot en akuta bostadsbristen. Nu är han igång igen med ett förslag som sannolikt fått (mp) att gå upp i brygga. Läs på DN-debatt.

  • Staten utfärdar en ”säljoption” till alla som bygger och köper en bostad i dessa (förorts-/problem-) områden. Under de följande 5–10 åren erbjuder sig staten att köpa huset eller lägenheten till ett förutbestämt pris. Då vet aktörerna vilka risker de tar. Och ju attraktivare områden som skapas desto mindre blir riskerna att staten förlorar pengar.
  • Att undantag görs från bolånetaket och att staten garanterar lån upp till 100 procent av priset i de här områdena. Ett amorteringskrav på två procent införs i stället. På det sättet kan hushåll som saknar ekonomiska reserver ändå köpa en bostad så länge deras löpande ­inkomster täcker de löpande kostnaderna. Och många gånger blir dessa löpande utgifter i den ägda bostaden ändå lägre än hyran, bland annat på grund av ränteavdragen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista